Kommentarer



Det blå tog

Er du pendler, og har du i lang tid gået og sukket efter at der skulle komme nogle nye tog istedet for de nuværende nedslidte, kolde og ukomfortable røde tog. Og har du læst de nedslående nyheder om at de nye togsæt som er bestilt hos en fabrik i Italien igen er blevet forsinket? Så fortvivl ikke. Statsbanerne er nemlig gået i aktion, for dig! De gamle røde tog bliver malet blå, og de mest slidte sæder skiftet ud. Og som en yderligere bonus får du udleveret værdikuponer som kan veksles til kaffe og chokolade. Alt dette vil gøre det mere behageligt at være pendler, og endnu et godt incitament til bilisterne, at de burde erstatte kørekortet med et togkort.

Der er ikke noget at grine af! Det her er den form for logik som praktiseres i DSB, og alt hvad du netop har læst af "tiltag" er ikke opdigtet gas, men skinbarlig virkelighed. Ledelsen i DSB har åbenbart fået den opfattelse at farven på togene og værdikuponer vil gøre pendlerne tilfredse uanset hvad der ellers måtte være ivejen. Efter at have læst om det i et interview med en direktør i DSB, og efter at have kontrolleret at det ikke var 1. april, gik der lige et par minutter før jeg igen kunne sætte mig op på stolen.

Jeg hører selv til de "frafaldene" pendlere. Ikke fordi jeg som sådan har noget imod at benytte offentlig transport, men fordi jeg bor et sted hvor den slags er begrænset til det absolut minimale. Men især fordi jeg har et par børn der skal hentes inden et bestemt tidspunkt, og hvis jeg samtidig skal kunne overholde min arbejdstid er offentlig transport udelukket da det tager mere end dobbelt så lang tid som at køre i bil. Men havde jeg stadig været pendler hos DSB, ville jeg føle mig fornærmet lige nu. Historien meddeler (meget bekvemt) ikke noget om hvor meget det koster at male de gamle røde tog blå, eller hvor mange sæder der bliver skiftet. Og der gives heller ikke nogen forklaring på hvordan man skal kunne nå at indløse sine værdikuponer inden toget kører, og hvor man i så fald skal gøre det.

Som om problemet med offentlig transport er farven på togene, eller at pendlerne mangler kaffe og chokolade. Om de så forgyldte alle togene, lagde røde løbere på perronerne og pyntede køreledningerne med kongekroner, tror jeg ikke at den menige pendler ville blive mere tilfreds. At "sminke liget" løser ingen problemer, og slet ikke det største problem med offentlig transport. Tiden! Det tager simpelthen for lang tid at køre på arbejde med offentlig transport, især hvis man er afhængig af at skulle hente børn, og/eller har fast arbejdstid. At prisen for at benytte offentlig transport er steget betydeligt de senere år (50% på 5 år), uden at der er kommet mere eller hurtigere transport ud af det, gør ikke ligefrem historien mindre tragisk.

Hvis DSB's ledelse har nogen som helst respekt tilovers for pendlerne, så skulle de ærligt talt hellere give rabat på billetten, som kompensation for at der endnu ikke er kommet nye og hurtigere tog på banen. Så vidt jeg er orienteret, har den Italienske leverandør betalt en bod på 250 mill. for den tid de nye togsæt indtil nu har været forsinket. Hvad er der blevet af de penge? Er de overhovedet betalt, eller er de blot gået den vej hvorfra ingen mønt vender tilbage - i statskassen?!

Det er tydeligt at ledelsen i DSB har følt at noget må gøres, og noget må ske, men det her er både ynkeligt, respektløst og kortsynet. Havde man gjort sådan noget i en privat virksomhed, ville direktøren formodentlig være blevet fyret på gråt papir. Men den slags er næppe kutyme i et monopol som DSB. Folk har jo ikke andre steder at gå hen, hvis de ikke har råd til en bil. Så DSB kan jo være ligeglade. Med den holdning kan det undre, at man i HUR stadig ikke fatter hvorfor stadig flere vælger offentlig transport fra.